Juni 2025
Autocenter Veltem gaat er even tussenuit
Zoals iedereen tellen we de dagen af om te mogen genieten van een deugdzaam verlof om met veel energie, goesting en volle batterijen na het verlof terug van start te gaan.
Hiertoe zal Autocenter Veltem gesloten zijn van dinsdag 15 juli tot en met donderdag 31 juli 2025. Vanaf 1 augustus staat ons team klaar om u bij Autocenter Veltem te ontvangen voor verkoop, herstellingen en onderhoud van uw voertuig.
Wij wensen jullie van harte een mooi en veilig verlof toe.
De iconische Renault 4, van Oldtimer naar Newtimer
Van 1961 tot 1992 werd de succesvolle Renault 4 meer dan acht miljoen keer geproduceerd want hij was bijzonder geliefd in Europa en ver daarbuiten. Gebaseerd op het platform en de techniek van de Renault 5 E-Tech is de Reanult 4 E-Tech net iets langer dan de R5. Met een wielbasis van 2,6 meter is het interieur duidelijk wat ruimer en dat komt de been- en de kofferruimte ten goede. Met neergeklapte achterbank heeft de koffer die trouwens ook een lage laaddrempel heeft, een volume van 1.400 liter!  Met de Renault 4 E-Tech kan u tot 750 kg trekken en met de V2L-functie kunnen elektrische toestellen opladen worden via de autobatterij. Alhoewel de nieuwe versie van de Renault 4 toch een totaal andere wagen is, verwijst de zwarte neus naar de oude R4, net als de achterlichten die een gestileerde versie zijn van het originele ontwerp. De vorm van de zijruitjes achteraan verwijzen ook naar de oude R4. Voor de amateurs van een open dak is er de Plein Sud-versie met een groot stoffen schuifdak, net zoals op de R4 Plein Air van vroeger. Het dashboard is identiek als deze van de R5 E-Tech met twee schermen van 10 duim en een gedeeltelijke bekleding in jeansstof. De volledig neerklapbare passagierszetel kan in een tafeltje omgetoverd worden (altijd handig!). Twee versies van de Renault 4 E-Tech wordt door Renault aangeboden. De Urban, met een elektromotor van 120 pk en een batterij van 40 kWh, goed voor een rijbereik van 300 km en de Comfort met 150 pk en een rijbereik van 400 km met batterij van 54 kWh. De R4 heeft in tegenstelling met de R5 heeft een “One Pedal” functie (beschikbaar vanaf de Techno-uitvoering), om via energieregeneratie af te remmen. Hiertoe kan u uit verschillende standen met de schakelpeddels de remafstand en regeneratie bepalen. De Renault 4 E-Tech is verkrijgbaar in drie uitrustingsniveaus: Evolution, Techno en Iconic. Er zijn veel mogelijkheden om dit symphatieke wagentje te personaliseren met tal van accessoires. Extra opbergvakken, dakdragers, een rieten mandje aan de middenconsole zijn maar enkele voorbeelden. Kom de Renault 4 E-Tech vanaf september ontdekken bij Autocenter Veltem. Indien u echter niet zo lang kan wachten kan u de R4 en alle accessoires ontdekken in een Pop-up shop in Knokke (Maison4 op nummer 23 van de Kustlaan).  Dit sympathieke wagentje zal u zeker bekoren!
Schrappen van uw nummerplaat? Niet meer via bpost.
De FOD Mobiliteit heeft beslist om vanaf 1 augustus 2025 de schrapping van nummerplaten
rechtstreeks via de “Dienst voor Inschrijvingen van Voertuigen” (DIV) te laten gebeuren.
Automobilisten hebben dus twee opties: de nummerplaat per post versturen of via fysieke afgifte. Per post moet de officiële achternummerplaat (met het logo van de DIV) in twee geplooid in een A4-omslag worden gestopt en verstuurd worden naar “DIV – 1212 Brussel”. De nummerplaat wordt geschrapt op de dag dat de DIV de omslag opent.
Voor wie de schrapping via fysieke afgifte wenst te doen zullen er twee inzamelboxen voorzien worden: één aan het loket van de DIV in Brussel, en één aan de ingang van het hoofdgebouw van de FOD Mobiliteit en Vervoer. De schrapping wordt effectief op de dag van de afgifte.
“bpost” zal geen schrappingen meer aanvaarden, maar blijft de verdeling van nieuwe nummerplaten verzorgen.
Deze nieuwe procedure biedt een meer directere en transparantere dienstverlening.
De Renault R5 E-Tech voor nog geen 25.000 Euro!
De goedkoopste versie van de Renault 5 E-Tech die u tot nu toe kon krijgen is de “Evolution” en kost 27.900 euro. Maar nu is er al aan R5 E-Tech voor minder dan 25.000 Euro! Deze goedkopere versie kreeg de naam “FIVE” en heeft stalen velgen met leuke wieldoppen en binnenin een grijze stofbekleding en een iets bleker getint dashboard zoals in de “Evolution”. Maar het echte verschil is de elektromotor van 95pk. Laden gebeurt via een AC-lader en de 40kWh batterij laadt u in 2 uur en 27 minuten van 15 tot 80 procent. De wagen heeft echter geen warmtepomp. Met een volle batterij heeft de wagen een mooi rijbereik van 312 kilometer. Qua uitrusting heeft de Renault 5 E-Tech “Five” een rijkelijke uitrusting met ondermeer cruisecontrol en een infotainmentscherm van 10 inch. Bij Autocenter Veltem kan Timothy u alle details over de “Five” verklappen alsook voor u vrijblijvend een offerte opstellen.
Is de wagen van uw dromen niet beschikbaar? Geen probleem, wij vinden hem wel. Neem alvast een kijkje op onze website in de rubriek “aanbod tweedehandswagens” en contacteer Timothy Roekens voor meer informatie. Men zegge het voort !!!
FUSO DEALS, de laatste dagen.
Zoals nu algemeen geweten is, gaat de populaire 3,5T Fuso Canter in 2026 uit productie. Om de legendarische erfenis van dit voertuig te vieren biedt FUSO Trucks tot en met 30 juni 2025 kortingen tot -27% op een 3C15 basisvoertuig. Dus mis deze laatste kans om dit iconische model aan te schaffen niet! U moet er wel heel snel bij zijn want op 30 juni 2025 eindigen de FUSO DEALS en mist u bijgevolg de kortingen tot 27%! Neem dus snel contact op met Autocenter Veltem, de Fuso verdeler en specialist uit uw streek. Wij maken u met veel plezier en geheel vrijblijvend een offerte, rekening houdend met al uw transportnoden.
Bij DACIA kan je tot 30 juni genieten van optie-packs aan 1 Euro
Dacia maakt haar gamma voertuigen nog interessanter want tot 30 juni 2025 kan je optie-packs verkrijgen aan de prijs van 1 Euro. Ja, één enkele Euro! Dit aanbod is geldig bij aankoop van een nieuwe Dacia uit een selectie van voertuigen uit de beschikbare stock en ingeschreven vóór 30/06/2025. Raadpleeg snel Autocenter Veltem, uw Dacia-verdeler, voor meer info in real time over de beschikbaarheid van deze voertuigen. Dit aanbod is beperkt tot 1 Optie-pack per voertuig en is niet cumuleerbaar met de transversale actie '5 jaar/80.000 km gratis garantie'.
Mei 2025
De nieuwigheden staan in onze showroom
Bij Autocenter Veltem staan de laatste nieuwe telgen van Renault en Dacia in de kijker! Inderdaad, de ingenieurs en designers van Renault en Dacia hebben hun creativiteit niet kunnen intomen en hebben de laatste maanden hun uiterste best gedaan om u met hun nieuwigheden te bekoren. Zo kan je bij Autocenter Veltem kennis maken met de nieuwe en sympathieke Renault 5, een veelzijdig en comfortabel elektrisch stadswagentje, de Renault Symbioz een familiale duizendpoot, de Renault Rafale, een sportieve maar zuinige kilometervreter en met de Dacia Bigster, een gloednieuwe en impressionante SUV. Ruim, zuinig, royaal uitgerust, mooi afgewerkt is dit model van Dacia onklopbaar wat betreft zijn aankoopprijs. Wij hopen u zeer binnenkort ook de gloednieuwe Renault 4 in levenden lijve te mogen voorstellen. Onze showroom leeft en bruist dus van ideale mobiliteitsoplossingen: stadswagens, berlines, SUV’s, verbrandingsmotoren, hybriden, elektrische auto’s, 4 X 4, you name it... Onze “huismerken” Renault en Dacia bieden u een breed gamma aan mobiliteitsoplossingen.
U bent van harte welkom in onze showroom. Timothy deelt graag zijn enthousiasme over al deze nieuwigheden. Vraag hem zeker een vrijblijvende offerte.
In deze nieuwsbrief verneemt u alvast meer over de nieuwe, prachtige Dacia Bigster.

De populaire Renault Scenic krijgt een facelift
Twee jaar geleden werd de nieuwe Renault Scenic gelanceerd en nu krijgt dit door het publiek zeer geapprecieerd model een mooie facelift.
Op technisch vlak kan u nu met de Scenic rijden met een “one pedal” functie waarbij u kan vertragen door regeneratief te remmen zonder het rempedaal aan te raken. Dit is zeer interessant in een stadscyclus omdat u dan veel energie recupereert waarmee de batterij opnieuw wordt opgeladen. De wagen gaat dus minder verbruiken en een grotere actieradius bieden. Een verbeterde oplaadcapaciteit (11kW als optie), een “plug & charge” functie waarmee de laadpaal automatisch de auto herkent en een verbinding maakt met uw account is buitengewoon handig omdat u dan geen laad-pas of bankkaart moet gebruiken om uw laadbeurt te betalen.
Met de “vehicle-to-load” functie, kan u dan weer elektrische toestellen tot 3.700 W rechtstreeks via de batterij van de auto van stroom voorzien. En alsof dit nog niet voldoende is kan u nu met de “vehicle-to-grid” technologie de batterij als energieopslag gebruiken om de stroom later weer aan het net te leveren.
De Iconic-versie krijgt een zwart of grijs Alcantara interieurafwerking. In de Scenic Esprit Alpine zijn de voorzetels elektrisch verstelbaar in zes richtingen en heeft de bestuurderszetel een zalige massagefunctie. Ook een camera in de A-stijl monitort de bestuurder en detecteert niet alleen de vermoeidheid, maar herkent ook de bestuurder en past zijn voorkeuren toe, bijvoorbeeld voor de zetelinstelling of voor de instelling van de buitenspiegels.
De routeplanner van het infotainmentsysteem (Google platform) is geoptimaliseerd. De navigatie stelt nu automatisch de meest energiezuinige routes voor!
Rijdt u nog steeds met winterbanden?
Blijven rijden met uw winterbanden is niet echt een goed idee. Volgens de mobiliteitsfederatie Traxio is het nadelig voor uw veiligheid en voor uw portemonnee om met uw winterbanden te blijven rijden als de temperatuur boven de 7 graden stijgt. Inderdaad, winterbanden veroorzaken een langere remafstand en een slechtere wegligging, zeker wanneer u elektrisch rijdt gezien het gewicht van de batterij en dus van het voertuig.
Door de zachtere samenstelling van de rubber hebben winterbanden een grotere rolweerstand wat het brandstofverbruik van uw wagen verhoogt en waardoor de banden ook sneller gaan verslijten. Zoals u in onze vorige nieuwsbrief kon lezen, kan u bij Autocenter Veltem een afspraak maken om uw banden te wisselen of te vervangen. Evelyne, onze receptioniste zal u hierbij met plezier verder helpen. Haar telefoonnummer: 016/48 84 37. Een veilige mobiliteit, daar gaan we voor!
Dacia Bigster, a SUV for big boys!
De Dacia Bigster was al lang aangekondigd maar staat nu in onze showroom.
De Bigster lijkt op de alom bekende Duster, maar is met zijn 4m57, 23 cm langer dan zijn kleinere broer. Hierdoor is de ruimte op de achterbank zeer royaal. Een 7 zitter is de Bigster niet maar biedt een enorme kofferruimte aan van 667 liter (546 liter voor de Hybride versie) tot 1.937 liter met neergeklapte achterbank. De rugleuning is in drie delen (40/20/40) neerklapbaar, het middelste deel kan men neerklappen om voorwerpen van 2m70 m lang te vervoeren. De handige YouClip-accessoires laten toe tal van voorwerpen op verschillende plaatsen in het voertuig te veilig te vervoeren.
Het interieur biedt veel comfort en handige snufjes. Het instrumentenbord is digitaal (standaardversie 7duim en 10 duim voor duurdere uitvoeringen) en een centraal scherm van 10,1 duim voor het multimediasysteem. De topversie krijgt ook nog een draadloze oplader en gekoeld opberg vak. De bestuurderszetel wordt elektrisch bediend (hoogte en rugleuning) en fysieke knoppen bedienen de belangrijkste organen van de wagen.
De Bigster is een streling voor het oog en met 19-duimsvelgen en een tweekleurig koetswerk (opties) krijgt deze krachtpatser nog meer uitstraling.
De Bigster is beschikbaar met een 1.2 TCe 130 met een handgeschakelde versnellingsbak en vierwielaandrijving, terwijl de 1.2 TCe 140 enkel voorwielaandrijving heeft. Beide uitvoeringen beschikken over de milde 48V-hybridetechnologie.
De Hybrid 155 is een zelf opladende hybride met een 1.8 viercilinder motor, een elektromotor, een startgenerator en een batterij van 1,4 kWh. Deze is enkel leverbaar met een automatische versnellingsbak.
Het goede nieuws is dat u voor nog geen 24.000 Euro al met de Tce140 wegrijdt!

Mogen wij u verder helpen?

Als veelzijdige mobiliteitsspecialisten biedt Autocenter Veltem u transportoplossingen op maat aan voor punctueel gebruik. Een verhuis gepland? Een rit naar het containerpark? Een meubel vervoeren? Grondwerken uit te voeren?  Een logistieke oplossing nodig? Noem het maar, wij bieden u de ideale oplossing voor eigen gebruik. Inderdaad, wij verhuren u vrachtwagens aan interessante voorwaarden waarmee u met een rijbewijs B mag rijden. Voor één dag of voor meerdere dagen of zelfs weken, Autocenter Veltem helpt u graag verder. Onze FUSO Canter 3C15 met meubelbak en goederenlift en onze zeer wendbare “stadmussen” PIAGGIO NP6 kipper of met meubelbak staan voor u klaar. Interesse? Bij Evelyne, onze receptioniste, kan u zich informeren naar de huurprijs van de transportoplossingen en om deze te reserveren. Eén telefoonnummer: 016/48 84 37

ANPR camera’s en trajectcontroles tijdens wegenwerken

“Big brother is watching you” is een waarheid die men niet meer kan weerleggen. De camera’s die onze trajecten volgen worden alsmaar gesofistikeerd. Nieuwe technologieën zoals AI zullen de controles in de toekomst alsmaar verfijnen.

ANPR-camera’s kunnen onder andere gsm-gebruik, het niet dragen van veiligheidsgordels of onverzekerde voertuigen detecteren. Maar er zijn nog heel wat onduidelijkheden over wat mag en niet mag gecontroleerd worden om onze privacy te garanderen. Zolang de wetgeving hierrond niet duidelijk is wordt het gebruik van deze camera’s strikt gelimiteerd.

Lidar-trajectcontroles worden nu reeds gebruikt op plaatsen waar wegenwerken plaatsvinden want de toegelaten snelheid van de lidar-radars kan vrij makkelijk aangepast worden. Zo kunnen de geldende snelheidsbeperkingen gecontroleerd worden. Het instellen van deze radars gebeurt manueel voor de snelheidsbeperking binnen de werfzone.

Vaste flitspalen die zich in een werfzone bevinden daarentegen worden meestal niet aangepast aan de toegelaten snelheid omdat deze dan opnieuw volledig geijkt moeten worden.

Let dus op uw snelheid, een verwittigd persoon is er twee waard!

Je elektrische auto ombouwen tot een hybride, “yes we can”!

Horse Powertrain, een joint-venture tussen Renault, Geely en Aramco, biedt de autoconstructeurs de mogelijkheid om hun elektrische auto’s op een vrij eenvoudige manier om te bouwen tot een hybride. Deze revolutionaire oplossing bestaat uit een verbrandingsmotor, een elektromotor en een transmissie en vervangt de voorwielaandrijving van de auto. De motor kan draaien op allerlei soorten brandstoffen, zoals benzine, ethanolbrandstoffen, methanol en synthetische brandstoffen. Het systeem wordt, gezien zijn compacte afmetingen, gewoonweg op het subframe geschroefd. De investering voor de fabriek is dus zeer gering aangezien de bestaande montagelijnen bijna niet aangepast moet worden. Enkel een brandstoftank en een uitlaatconstructie moeten bijkomstig gemonteerd worden. Het systeem kan ook dienen als “range extender” voor de bestaande batterij en bezit de nodige vermogenselektronica, een controller, een omvormer en een boordlader. Deze oplossing kan ook in een 4x4 ingebouwd worden. De implementatie in de eerste wagens is voorzien voor 2028.

April 2025
Maak nu een afspraak bij Autocenter Veltem voor uw bandenwissel
De winter is alweer voorbij en hopelijk komen de mooie zonovergoten dagen er snel aan. Het is dus tijd om uw winterbanden tot de volgende herfst veilig op te bergen en te vervangen met uw zomerbanden. Gezien het succes van ons bandenhotel nodigen wij u nu reeds uit om een afspraak te maken voor deze bandenwissel. Zoals elk jaar verloopt deze drukke periode dan vrij vlot en kunnen we aan iedereen een goede service garanderen. We maken tevens ook gebruik van deze gelegenheid om de algemene staat en het profiel van uw banden te controleren.
Indien uw zomerbanden slijtage vertonen en vervangen moeten worden kunnen wij u via onze samenwerking met Tyres-On uitzonderlijke interessante condities bieden op nieuwe banden.
Voor een afspraak voor uw bandenwissel, gelieve Evelyne, onze receptioniste te contacteren op het nummer 016/48 84 37. Zij helpt u met plezier verder.
De Renault Espace krijgt een facelift
Na twee jaar op de markt heeft Renault beslist de Espace een facelift te geven om zich te nauwer aan te sluiten bij de design van heer recentste modellen.
De voorkant werd hertekend, de “C” vormige lichtsignatuur werd vervangen door de lichtstijl zoals deze van de Renault Rafale. De trapeziumvormige koplampen zijn standaard uitgerust met adaptieve led-verlichting en in optie is een matrix vision led-technologie verkrijgbaar. Ook de achterzijde kreeg nieuwe lichten en een in het kofferdeksel geïntegreerd logo. Bovenop deze koetswerkwijzigingen  nu de volgende koetswerkleuren beschikbaar: Wit Nacré, Baltic Blue Grey, Sterzwart en Nocturne Blauw en Schiste Grijs Satijn voor de Esprit Alpine versie.
Nieuw is ook, de ingebouwde camera voor bestuurdersherkenning die de wagen volgens het profiel de gebruiker instelt zoals bijvoorbeeld  de favoriete radio- en media stations, de instellingen van de bestuurderszetel en de buitenspiegels en de Google-apps via het OpenR link-media systeem.
De motorisaties blijven ongewijzigd maar een nieuwe software zorgt ervoor dat elk gevoel van inertie van de versnellingsbak is weggewerkt.
Kom de nieuwe Renault Espace ontdekken bij Autocenter Veltem
De Renault Mégane E-Tech staat opnieuw in de schijnwerpers
De laatste jaren en maanden heeft Renault veel nieuwe modellen op de markt gebracht en was het succesnummer, de Renault Mégane E-Tech, wat in de vergetelheid geraakt. Tijd dus om deze icoon van het merk terug in de “spotlights” te zetten met enkele toffe nieuwigheden.  Eerst en vooral verdwijnt de instapversie uit het gamma. De Techno-afwerking is nu de instapversie met een vermogen van 220 pk.
De Renault E-Tech is, zoals de meeste andere modellen, nu verkrijgbaar in een Esprit Alpine afwerking met 20 duim velgen, hoog-zwarte sierlijsten en in een Schiste Grijs koetswerkkleur. Sportzetels met contrasterende stiksel sieren het interieur. Op technisch vlak introduceert Renault de “One-Pedal” rijmodus wat het rijden in de stad veel aangenamer maakt. Opladen met wisselstroom met een vermogen van 11 kW is nu standaard. Tegen een meerprijs kan u een 22kW boordlader verkrijgen.
Nog nieuw is de V2L functie in optie verkrijgbaar waarmee uw Renault Mégane E-Tech elektrische toestellen van stroom kan voorzien. Bovendien is de wagen compatibel met “Plug & Charge”. Met dit systeem heb je geen laadpas meer nodig bij het opladen want de kosten worden automatisch verrekend via de My Renault-app. Handig niet?

Fantastische stockdeals voor FUSO Canter 3,5T vrachtwagens met rijbewijs B

De zeer populaire Fuso Canter 3,5T gaat in 2026 uit productie. Tijd dus om nu nog dit iconisch model aan uw wagenpark toe te voegen. En om dit vertrek uit het gamma te vieren biedt FUSO kortingen tot-27% op de 3C15 basisvoertuig en dit tot en met 30 april 2025. Op zoek naar een nieuwe vrachtwagen, kant en klaar voor gebruik? Kijk dan even naar de stockdeals van FUSO op www.fusodeals.be. De volgende uitvoeringen van de 3C15 zijn beschikbaar (zolang de voorraad strekt):

Fixed Alu Deck, Alu Boxbody, Kipper met Toolbox, Polyester Boxboy met Tailgate. Wees er dus snel bij, want weg is weg…

DACIA maakt elektrisch rijden betaalbaar voor iedereen

Dat elektrisch rijden steeds populairder wordt is algemeen geweten (vooral bij bedrijven) maar met een Dacia Spring is elektrisch rijden toegankelijk voor ieders beurs!

De Dacia Spring is gericht op comfortabel rijden zonder overbodige opsmuk maar met een bewezen en praktische uitrusting aan een betaalbare prijs. Het gebruik van bewezen technologie uit de Renault Groep, efficiënte productie, compact en een lichtgewicht ontwerp maakt dat de Dacia Spring beschikbaar is aan prijzen die de concurrenten doet blozen.

Maak kennis bij Autocenter Veltem met het elektrisch rijden in alle comfort en veiligheid met de sympathieke Dacia Spring. U zal verstelt staan van dit tof stadswagentje.gewonnen aangezien twee van de 7 finalisten deel uitmaken van de groep.

Waarom is er geen reservewiel meer aanwezig in de hedendaagse auto’s?

Vroeger kocht men een auto en standaard lag er in de kofferbak een reservewiel voor moest men onderweg lek rijden. Vandaag wordt het reservewiel, in het beste geval, nog als optie aangeboden.

Autoconstructeurs hebben het reservewiel geschrapt louter omwille van het gewicht. Inderdaad, het gewicht van het reservewiel draagt bij tot een grotere CO2 uitstoot. Ook wordt om dezelfde reden de brandstoftank van voertuigen die rijden met fossiele brandstoffen uit lichter materiaal vervaardigd en hebben ze een kleiner volume.

Maar er is ook goed nieuws. Autobanden zijn tegenwoordig beter bestand tegen het lekrijden door de evolutie in de bandentechnologie.  De verplichte bandenspanningscontrolesystemen “TPMS” maken dat de bestuurders hun bandenspanning beter kunnen monitoren en dus op tijd problemen kunnen opmerken en verhelpen.

Europa werkt aan een Europees rijbewijs met nieuwe regels

Het Europees parlement en de raad van de Europese Unie hebben een akkoord bereikt om tegen 2030 een uniform en digitaal rijbewijs voor alle voertuig-categorieën binnen de Europese Unie in te voeren. Nieuwe bestuurders zullen een proefperiode van twee jaren moeten doorstaan en zullen bij overtredingen de sancties voor hen veel zwaarder zijn dan vandaag. Ook pleit Europa voor nultolerantie voor alcohol en drugs achter het stuur. Er zal tijdens de rijopleiding meer aandacht verstrekt worden naar veilig GSM-gebruik achter het stuur, de dode hoeken van de voertuigen,  het veilig openen van portieren en het rijden in extreme weersomstandigheden. De bescherming van de zwakke weggebruikers maakt deel uit van de rijopleiding.

De geldigheidsduur van rijbewijzen wordt geharmoniseerd en die zal 15 jaar bedragen voor auto’s en motorfietsen. Lidstaten zouden een kortere geldigheid kunnen opleggen voor bestuurders ouder dan 65 jaar om rekening te houden met hun capaciteiten…

Nieuws